Tři příběhy z praxe: Když hodnoty nejsou prázdná slova, ale promluví do byznysu

Obrázek
Společnost KAMA
Společnost KAMA
Business

Mají jasno v tom, co je pro ně důležité. Někdo staví na ekologii, ochraně přírody a udržitelnosti. Jiný zdůrazňuje etiku, férový přístup k lidem nebo předávání zkušeností a vzdělávání nové generace. Společné ale mají to, že hodnoty pro ně nejsou prázdné fráze. Řídí podle nich každodenní fungování svých firem. 

🚩 Proč je to důležité: Malé a střední firmy tvoří 99 procent všech podnikatelských subjektů v Česku. Patří sem podniky s desítkami zaměstnanců, mikropodniky i živnostníci. V soukromém sektoru zajišťují přibližně 60 procent pracovních míst a vytvářejí významnou část přidané hodnoty. 

➡️ Jaká je realita: V podnikání dnes mluví o hodnotách téměř každý. Objevují se v reklamách i na firemních webech, ale často jsou to jen hesla. Podniky, které se jimi řídí každý den, přiznávají, že je to složitější a dražší cesta. Znamená to vzdát se levných zakázek, pracovat s dražšími materiály, složitější organizací a někdy i říct klientovi ne. Přesto se tato volba podle nich vyplácí. Přináší osobní uspokojení, loajální zákazníky, stabilitu a dlouhodobý smysl.

🔎 Příklady z praxe:
➡️ Kama
Firma KAMA začínala v roce 1989 jako malá domácí výroba, dnes má vlastní dílnu v Praze-Suchdole a vyváží do 23 zemí. Po celou dobu vyrábí výhradně v Česku a označuje se za férovou značku, která používá jen certifikované ekologické materiály. „Od začátku jsme věděli, že nechceme dělat kompromisy. Je to složitější a dražší, ale můžeme podnikat způsobem, o kterém jsme přesvědčeni, že je správný, a to nám přináší osobní uspokojení,“ říká zakladatelka Mahulena Pertlová. Zákazníci se mohou o přístupu firmy přesvědčit sami, Kama pořádá dny otevřených dveří. 

„Začínali jsme doma, u jednoho pletacího stroje, a ten osobní příběh nás provází dodnes. Do firmy jsme vždy dávali kus sebe,“ pokračuje Pertlová. Podnikání pro její rodinu není jen o produktech a číslech. Kama se hlásí k mezinárodní kampani, která prosazuje etiku, transparentnost a udržitelnost v oděvním průmyslu. Podporuje také sportovce, mladé talenty i charitativní projekty. „Je to možnost dělat něco navíc, když se daří – podpořit mladé, kteří mají sny, nebo projekty, které pomáhají tam, kde je to potřeba.“ 

Podle Mahuleny Pertlové je podnikání v souladu s hodnotami přirozené: „Jinak bychom to neuměli. Byli jsme tak vychováni našimi rodiči. Hodnoty jsou pro nás kompasem, díky kterému nám práce dává smysl.“
 

Obrázek
Společnost KAMA - rodinné foto
Společnost KAMA - rodinné foto

 

➡️ Vyladěný domov
K myšlence založit Vyladěný domov přivedla Jolantu Balon touha poskytnout zákazníkům víc než jen běžný úklid. „Firma vznikla z potřeby nabídnout péči, která jde za hranice mopů a hadrů – péči, která ovlivňuje energii, vztahy i zdraví celé rodiny. Věřím, že samotný úklid nestačí k tomu, aby domov působil jako harmonické a podporující místo,“ říká. Klienti na tuto filozofii reagují pozitivně. „Někteří si přejí pouze úklid, jiní potřebují i vnitřní klid – skrze organizaci věcí nebo harmonizaci energií. Tyto služby nabízím jen tehdy, když cítím, že nastal ten správný čas.“

Firma nyní zaměstnává téměř dvacet lidí a zakládá si na komunikaci, důvěře, empatii a opravdovém zájmu. „Ke každé domácnosti vytváříme individuální plán,“ vysvětluje Jolanta Balon a dodává, že při práci tým používá výhradně ekologicky šetrné čistící prostředky. „Podnikání v souladu s hodnotami mi přináší radost, naplnění a svobodu. Nemusím se přetvařovat ani hrát role – žiju a tvořím v pravdě. A věřím, že i právě to je důvod, proč se firma tak rychle rozrostla. Klienti cítí autenticitu a důvěru.“

Zakladatelka společnosti, která sídlí v Praze, připouští, že ne vždy je podnikání ideální. Brzdí ho podle ní administrativa a neustálé změny v legislativě. „Každá novela zákoníku práce je pro mě i pro mou účetní výzvou. Ale i to je součást cesty – učím se s tím pracovat a růst i skrze tyto překážky.“
 

Obrázek
Zakladatelka firmy Vyladěný domov Jolanta Balon
Zakladatelka firmy Vyladěný domov Jolanta Balon

 

➡️ Euregnia
S účetnictvím začala Ivona Huňková v roce 1999 u maminky v obývacím pokoji. O šest let později založila v Uherském Hradišti daňovou a účetní společnost Euregnia, která od začátku stavěla na hodnotách profesionality, diskrétnosti a záruky. „Účetnictví a daně jsou často vnímány jako rutinní disciplíny, ovšem s oblibou říkám, že je to jako psát kroniku firmy. Pro mě je především důležité, aby naše práce měla hlubší smysl,“ vysvětluje.

Firma se dlouhodobě věnuje vzdělávání. Pořádá semináře a online školení pro klienty i veřejnost a systematicky připravuje nové kolegy. „Dnes školy nevychovávají lidi, kteří jsou hotoví a mohou sednout rovnou k práci. Proto si vzděláváme mladé kolegy sami a dává mi také smysl podělit se o know-how a předávat znalosti studentům a lidem v našem okolí,“ říká Ivona Huňková, která je garantem oboru Účetnictví a daně na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně. 

Silným tématem jsou pro Euregnii digitalizace a inovace. V oboru, kde nejsou samozřejmostí, je firma prosazuje už několik let. „Každý rok je snadnější získat podnikatele pro digitální zpracování agend. Dříve jsme hodně vysvětlovali, v čem to bude pro ně konkrétně lepší. Dnes už máme tolik příkladů a referencí o užitku těchto technologií, že si vybíráme klienty, kteří jsou ochotní je využívat,“ dodává Huňková.
 

Obrázek
Společnost Euregnia
Společnost Euregnia

 

👀 Co dál sledovat: Velký týden malých firem, který proběhne od 13. do 19. října, má za cíl upozornit na význam malých podniků pro českou ekonomiku a otevřít debatu o překážkách, s nimiž se denně potýkají. Iniciativa nabídne po celé republice akce, workshopy a konference zaměřené přímo na podnikatele a podnikatelky.

Článek vznikl v rámci spolupráce serveru Publico s iniciativou Velký týden malých firem

Šetřete svůj čas. Odebírejte naše ranní a večerní newslettery. Zdarma.

Více z Publica

Šetřete svůj čas.
Odebírejte náš newsletter.
© Publico 2025

Vyhledávejte na Publiku